I går så var det äntligen dags för våran privatträning på brukshundklubben. Våran instruktör var en jättetrevlig och duktig tjej. Först satt vi inne och jag fick berätta om hur Milo är/har varit och hur jag har tränat honom. Hon märkte ganska snabbt att han fortfarande är lite dominant och blir lätt ofokuserad. Sen begav vi oss ut på träningsplanen på vägen dit så visade hon hur jag kunde jobba med att han inte ska dra i kopplet, vi märkte att han inte tyckte så mycket om henne han sökte mig hela tiden:)
Väl nere på planen  så tränade vi på att han skulle komma till mig oavsett vad som hände runt omkring, det funkade jättebra fast det gick hundar, joggare m.m. på vägen utanför planen. Kunde avbryta honom när han var på väg bort och dom få gångerna det misslyckades så visade hon hur jag skulle göra för att markera att detta är inte OK.
Fick med mig några saker jag skulle träna på:
-Aktivt träna passivitet
ligg, stanna kvar - jag skyddar honom så han kan koppla av.
- Omvänt lockande.
-Leka med bollen - tävla om vem som kan ta bollen först.
- Vara konsekvens.
 
Milo var väldigt svårflörtad alla leksaker och alla olika godissorter hon hade ratade han - ville hellre komma till mig och få sina egna leksaker och godis istället. Jag var riktigt nöjd när vi åkte hem efter 3 timmar ( men behövde bara betala för 1 timma) nu vet jag hur jag ska göra. Ska träna själv några veckor och märker jag inte att vissa saker inte funkar så skulle vi ta en lektion till. Hoppas att jag får till det så vi kan gå agilitykurs i höst.
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej